Co z tą szosą

Ubiegły rok dla polskiego kolarstwa szosowego był magiczny i bezprecedensowy, tu chyba każdy się ze mną zgodzi. Wyczyny Rafała Majki na Tour de France i Tour de Pologne, tytuł Mistrza Świata dla Michała Kwiatkowskiego i popis Przemka Niemca na Vuelta Espana na długo wszystkim pozostaną w pamięci.

etixx-quickstep.com
Długo zastanawiałem się, jak to wszystko wpłynie na postrzeganie szosy w naszym pięknym kraju, co jak co, ale każdy się chyba ze mną zgodzi, że ten sport w głowach przysłowiowego „Kowalskiego” po prostu nie istniał. Jeśli ktoś taki oglądał kolarstwo w TV to w zasadzie tylko wybrane etapy TdF i tylko po to żeby posłuchać opowieści duetu Wyrzykowskiego i Jarońskiego, kwestia sportowa była tylko tłem.

W gazetach i najpopularniejszych telewizyjnych serwisach sportowych kolarstwa nie było wcale, ciężko było też znaleźć dziennikarza, który po prostu znałby się na tym sporcie. Dlatego często można było przeczytać zdawkowe informacje, że na etapie TdF jakiś Polak zajął 123 miejsce bez podania informacji, że na mecie zameldował się cały peleton.
Generalnie była lipa i gdyby nie specjalistyczne strony www, fora itp. to nawet nie mielibyśmy z kim sensownie pogadać o naszej pięknej pasji.


W momencie, gdy skończył się sezon 2014 długo myślałem czy jest szansa na zmianę, w końcu chyba lepszej okazji być nie mogło. Nie liczyłem na taką atmosferę wokół naszej ukochanej dyscypliny jaką można zaobserwować we Włoszech lub Hiszpanii ale miałem cichą nadzieję, że po prostu będzie lepiej.

Mamy już nowy sezon i nowe rozdanie, muszę przyznać że jestem w szoku... pozytywnym szoku !
Abstrahując już od tego, że nasi kolarze cały czas dają nam sporo okazji do radości, a mamy dopiero luty, to co można zaobserwować wokół kolarstwa w Polsce przerosło moje oczekiwania.

fot. naszosie.pl
Najpierw świetna informacja o planach rozwoju ekipy CCC, podpisanych w tej grupie kontraktach z mocnymi nazwiskami i wisienka na torcie, czyli udział tej ekipy w Giro Italia i La Primavera, z Sylwkiem Szmydem w roli lidera.

Kolejna informacja, która mnie totalnie zaskoczyła to sponsorowanie ekipy Active Jet przez koncern Orlen. Kolarstwo w Polsce od zawsze miało kłopot z pozyskiwaniem dużych sponsorów, którzy mogliby przenieść nas na wyższy poziom, a Orlen wpisuje się tu doskonale – czapki z głów dla Pana Piotra Bielińskiego.
fot. s4.reutersmedia.net
Popatrzmy dalej, jeśli w Polsce kolarstwo było popularne to zdecydowanie bardziej odmiana MTB, ilość imprez w amatorskim kalendarzu oraz spore rzesze uczestników są tego najlepszym dowodem. I co się zmienia w tym roku ? Najwięksi gracze w kwestii organizacji imprez MTB jak jeden mąż dodają w swoich kalendarzach wyścigi szosowe... Lang, Bike Maraton i Mazovia od tego roku nie będą kojarzyć się wyłącznie ze sceną górskiej odmiany kolarstwa.

Kolejny znak, że dzieje się dobrze to postrzeganie mojej pasji przez znajomych „nierowerowych”, już nie jestem „freakiem” który ciągle jeździ na rowerze i nie wiadomo w jakim celu goli nogi. Teraz robię to co Majka i Kwiatek, więc w zasadzie nie ma w tym nic dziwnego ;)

fot. naszosie.pl
Wróćmy do środków masowego przekazu, ostatnio oglądałem wiadomości sportowe na TVP i po prostu wbiło mnie w fotel... Zamiast jak zwykle słuchać o tym, że Lewandowskiego trochę boli noga i dlatego nie strzela bramek dla reprezentacji, zobaczyłem trzy krótkie reportaże o kolarstwie, najpierw wzmianka o Tour Of Oman, potem relacja z jazdy CCC w Andaluzji i na deser relacja z wyczynów Kwiatka w Volta Algarve. Mało tego, to były całkiem sensownie podane informacje, czyli również dziennikarze jakby bardziej przeszkoleni i kompetentni.
Od tego roku na naszym rynku wydawniczym powstanie zupełnie nowy tytuł, w całości poświęcony szosowej odmianie kolarstwa, trzymam kciuki za "Szosę" i już nie mogę doczekać się pierwszego numeru.


Jak to mówią, chwilo trwaj ! Mam nadzieję że tak już zostanie, a patrząc na ostatnie wyniki Bodnara, Majki, Kwiatka, Paterskiego i Szmyda utwierdzam się w przekonaniu, że inaczej być nie może. Chyba zaczęła się moda na kolarstwo.

Kolejny krok to po prostu więcej kolarzy amatorów mijanych podczas treningów na naszych szosach  czego sobie i Wam serdecznie życzę :)

Opaski Compressport, czyli słów kilka o kompresji


W grudniu, w prezencie na Mikołajki, dostałem do testowania opaski kompresyjne firmy Compressport. Co tu dużo pisać, do kompresji miałem stosunek neutralny, kiedyś miałem skarpety kompresyjne jakiejś mało znanej firmy i cudownego działania tego wynalazku nie stwierdziłem.
No ale Compressport to jeden z głównych graczy na rynku i cała masa zadowolonych sportowców więc postanowiłem rozpocząć kolejną przygodę z kompresją.

Na początek parę słów o jakości wykonania, tutaj należą się słowa pochwały, bo widać że opaski wykonano z należytą starannością, dobry materiał i fajny design robią świetne wrażenie. Opaski są baaaardzo obcisłe ale o to tutaj chodzi, ciężko się je zakłada na łydkę i jeszcze ciężej ściąga ale po kilku użyciach można dojść już do odpowiedniej wprawy ;) Moje początkowe obawy o rozerwanie opasek przy zakładaniu okazały się bezzasadne.


Jednak najważniejsze jest pytanie „czy to działa ?” Od grudnia trochę czasu minęło i ja już swój pogląd mam. Na początku zakładałem opaski tylko po treningu, później również podczas jazdy. Generalnie nie jest tak, że w opaskach jeździ się szybciej niż bez, ale takich efektów się nie spodziewałem. Używanie produktów Compressport ma przede wszystkim poprawić regenerację i w tej kwestii spisuje się bardzo dobrze.


Zrobiłem prosty test, zestaw ćwiczeń siłowych łączących trenażer z siłownią, po którym zazwyczaj konkretnie bolą mnie nogi. Jeden trening wykonałem bez opasek, drugi po jakimś czasie, już w opaskach wraz z pozostawieniem ich na nogach jeszcze przez godzinę po zakończeniu treningu. Efekt był taki, że faktycznie za drugim razem nogi były mniej zmęczone i szybciej „doszedłem do siebie”. Poza tym dużo lepiej pracuje się na siłowni kiedy czujesz, że łydka jest mocno spięta, a to dają właśnie opaski.


I generalnie na tym pewnie bym zakończył ten test ale odkryłem coś, co dla nas – amatorów – będzie dużo bardziej istotne. Od czerwca zmieniłem pracę na bardziej fizyczną, w efekcie przez ponad 8 godzin w pracy jestem ciągle na nogach. Po kilku latach siedzenia za biurkiem był to dla mnie kompletny szok, który odbił się na treningach i na formie sportowej.
I teraz mogę napisać, że bardzo żałuję iż wcześniej nie odkryłem opasek Compressport, obecnie zakładam je również kiedy idę do pracy i efekt jest taki, że popołudniu, kiedy już wracam do domu i trzeba jechać na trening, nogi są dużo bardziej świeże i mniej zmęczone. Jak bardzo jest to istotne nie muszę chyba pisać, trening na zmęczonych nogach jest dużo mniej efektywny.


Dlatego ocena, którą wystawiam opaskom Compresssport to mocna piątka, skoro mają pozytywny wpływ na moją formę sportową, inaczej być nie może.
Jedyny problem to kwestia słynnej „stylówy”, opasek w kolarstwie szosowym raczej się nie używa, jeśli nie jest to spowodowane problemami zdrowotnymi, to ich założenie może być odebrane jako faux pas. Co innego triathlon, gdzie opaski są normą, a co innego kolarstwo szosowe. Z drugiej strony, zimą nie ma tego problemu, bo przecież mamy na sobie długie spodnie, więc będę się martwił na wiosnę ;)

Generalnie polecam !

Rowerowa sesja know-how


Zapewne tak jak ja, masz lekkiego bzika na punkcie swojego roweru – spoko, to absolutnie normalne ;) I tak jak wszystko co kochasz, chcesz mu zrobić jak najlepsze zdjęcia, nie istotne czy chcesz sobie potem to wydrukować i powiesić, czy wrzucić na fejsa żeby pochwalić się przed znajomymi, czy może nawet wysłać to na jakiś konkurs – jedno jest pewne, chcesz to zrobić najlepiej jak się da, tak żeby patrzeć na te zdjęcia z wielkim uśmiechem, tak żeby inni Ci zazdrościli.
Postaram się Ci pomóc, może nie jestem fotografem ale w zeszłym roku sam robiłem (chyba udaną) sesję swojego Ridleya i w tym wpisie spróbuję dać Ci 10 praktycznych rad.



1. Znajdź dobry plener, najlepsze będzie błękitne morze (lub generalnie jakiś fajny akwen) krajobraz górski lub np. jakaś ładna starówka. Jak do tego dorzucisz błękitne niebo z kilkoma chmurami typu cumulus to już w ogóle będzie bajecznie.

2. Dobre światło to podstawa - wybierz idealną porę dnia, tak aby oświetlenie było jak najlepsze, okolice południa i wieczór odpadają, najlepiej moim zdaniem fotki wyjdą rano lub popołudniu

3. Przemyśl dobrze kadr, przy czym pamiętaj, że zdjęcie zawsze możesz przyciąć w programie do obróbki, więc lepiej zrobić większy kadr, niż za mały. Nie wiem jakie jest prawidłowe nazewnictwo fotograficzne ale generalnie kadry centralne (moja robocza nazwa) są nudne, lepiej więc umieścić rower gdzieś z boku (wyjątek to zdjęcia typowo "folderowe" gdzie rower w zasadzie ma zajmować cały kadr).

4. Staraj się nie robić zdjęć pod światło.

5. Rower zawsze fotografuj od strony korby (taka niepisana zasada)

6. Fajnie jak łańcuch jest założony z przodu na dużej korbie (kolejna niepisana zasada, o której sam czasem zapominam ;).


7. Idealne zdjęcie to takie, gdzie rower nie będzie o nic podparty, tak jakby sobie stał w powietrzu, tutaj rozwiązań jest kilka, można dolny pedał oprzeć np. o bidon i potem w odpowiednim programie go usunąć ale zdecydowanie lepsza jest pomoc osoby trzeciej, która ustawia rower i puszcza tylko na moment robienia fotki (w tym wypadku polecam zastosowanie opcji zdjęć seryjnych).

8. Uważaj na cienie, kiedy pomaga Ci osoba trzecia to lepiej, żeby nie było widać jej cienia na zdjęciu ;)

9. Rób fotki w jak największej rozdzielczości i z jak najlepszą jakością – masz potem większe możliwości obróbki. Wiem, że teraz smartfony mają optykę jak "rasowe" aparaty ale moim zdaniem nic nie zastąpi zdjęć strzelanych lustrzanką.

10. Pobaw się trochę w obróbkę zdjęć, jeśli potrafisz skutecznie korzystać z dobrodziejstw Photoshopa to ten tekst nie jest dla Ciebie ;) Ja proponuję starą, dobrą Picasę – nie ma co szaleć, zapodaj automatyczny kontrast, pobaw się trochę oświetleniem i cieniem, na koniec polecam filtr zwany łomografią, którego intensywność sam możesz sobie dopasować i gwarantuję, że będziesz zaskoczony/a efektem.


To chyba wszystko, jeśli planujesz jakieś zgrupowanie w ciepłych krajach na wiosnę to będzie to idealna okazja na zrobienie fajnych zdjęć Twojego roweru, mam nadzieję, że moje rady chociaż trochę się przydadzą, a jak już zrobisz te cudne fotki to się pochwal – chętnie sobie popatrzę (i inni pewnie też ;).